Asbest

Der er særlige regler for arbejde med asbest eller arbejde der udføres i lokaler hvor der er risiko for udsættelse for asbeststøv, som fx. rengøring efter et renoveringsarbejde på en skole. Der er krav om et særligt oplærings- og instruktionsforløb for ansatte med arbejde, hvor der kan forekomme asbeststøv, medmindre der er forudsæt asbestuddannelse.

Det er vigtigt at slå fast, at ingen må udføre indendørs nedrivningsarbejde med asbest, uden at have lovpligtig asbestuddannelse som udbydes af AMU. Det er arbejdsgiveren der skal afholde alle udgifter i forbindelse med uddannelsen, med mindre andet er aftalt mellem de involverede parter.

Ved rengøringsarbejde på arealer, hvor der er risiko for udsættelse for asbest, er der ikke krav til, at medarbejderne har gennemgået den lovpligtige uddannelse. De skal i stedet have et oplærings- og instruktionsforløb. Oplæring og instruktion skal indeholde viden om sikkerhed og sundhed ved udsættelse for asbeststøv, baseret på resultatet af den kemiske risikovurdering. Oplæring og instruktion skal give medarbejderen indsigt i, hvordan de i praksis udfører arbejdet, så de undgår udsættelse for asbest og spredning til omgivelserne.

Eksempler

Eksempler på sådanne rengøringsarbejder:

  • Oprydning efter brand eller omfattende stormskader, hvor der er større mængder af knust asbestholdigt materiale.
  • Hovedrengøring i forbindelse med nedrivningsarbejde.
  • Rengøring efter udvendig nedrivning af bygning under inddækning/totalinddækning.

Der skal vælges en rengøringsmetode, som giver mindst mulig støvudvikling som vådrengøring og støvsugning. Ved støvsugning skal der bruges en støvsuger med H-filter. For at undgå spredning af asbeststøv til omgivelserne slukkes ventilationsanlægget under rengøringsarbejdet.

Personale, der foretager hovedrengøring, skal benytte de samme personlige værnemidler, som bruges under nedrivning.

Efter hovedrengøringen foretages en grundig første udluftning af et døgns varighed. Herefter foretages en grundig rengøring ved støvsugning og afvaskning samt endnu en grundig udluftning af et døgns varighed. Efter første udluftning er personlige værnemidler ikke længere påkrævet. Rengøringen skal have en standard, så andre, der senere befinder sig på stedet, ikke risikerer at blive udsat for asbeststøv.

Værnemidler

For at undgå spredning af asbest må personlige værnemidler ikke bæres uden for det sted, hvor der er risiko for forekomst af asbest. Personlige værnemidler skal rengøres eller kasseres efter brug.

Der skal bruges følgende personlige værnemidler:

  • Støvafvisende og tætsluttende heldragt med hætte, gerne en engangsdragt.
  • Filtrerende åndedrætsværns med minimum P2-filter.
  • Skal der arbejdes med åndedrætsværn i mere end 3 timer, skal der bruges luftforsynet åndedrætsværn, som max må anvendes 6 timer på en arbejdsdag.

Kasserede værnemidler, poser/filtre fra støvsugning og klude/ mopper skal bortskaffes i støvtæt emballage mærket asbestaf- fald, som skal bortskaffes efter anvisning fra den stedlige kom-mune.

Asbest-huset.dk

På www.asbesthuset.dk kan man finde svar på følgende:

  • Hvor findes der asbest? Hvordan ser asbest ud?
  • Hvornår skal man være opmærksom på at der måske kan være asbest?
  • Hvilke sikkerhedsforanstaltninger skal man tage, når man støder på asbest?
  • Er der den mindste mistanke om, at der er asbest i et materiale eller i en bygning, skal asbestreglerne følges.

Besøg Asbest-huset på https://asbest-huset.dk/ og se hvor asbest findes og hvordan det ser ud.

 

I arbejdslokaler eller områder, hvor der er risiko for asbest må der ikke ryges, drikkes eller spises.

Det vil normalt være sådan, at hvis der er forekomst af asbest i forbindelse med eksempelvis et restaureringsarbejde vil arbejdsgiveren for det firma der forestår opgaven, videregive
information til det rengøringsfirma der skal forestå en eventuel rengøring, så det bliver muligt for rengøringsfirmaet at tage de nødvendige forholdsregler ved arbejdets tilrettelæggelse og udførelse.

Ved forekomst af asbest skal arbejdsgiver normalt anmelde arbejdet til Arbejdstilsynet, inden opgaven påbegyndes. Hvis arbejdsgiveren for det firma der forestår renoveringsopgaven ikke har anmeldt arbejdet skal rengøringsfirmaet sikre, det sker inden rengøringen påbegyndes.

Arbejdstilsynets faktaark