Velfærdsforhold

Faste arbejdssteder

Arbejdsrum er ethvert rum inden for en virksomheds bedriftsområde hvor der udføres arbejde.
På faste arbejdssteder skal nedenstående faciliteter normalt være til rådighed.
Faciliteterne må ikke være fælles med ejendommens beboere.

Garderobe og omklædningsrum
Til opbevaring kan der efter omstændighederne benyttes garderobeskabe eller knager. Opbevaring må ikke finde sted i spiserum.

Hvor omklædning finder sted skal der anvises omklædningsrum.

Personlige værdigenstande skal kunne opbevares i aflåste rum, bokse eller garderobeskabe.

Baderum/omklædningsrum kræves altid ved:

  •  Tilsmudsende arbejde f.eks. kontakt med dagrenovation og spildevand.
  •  Berøring/risiko for kontakt med smittefarlige materialer og biologisk affald.
  •  Fare for kontakt med stoffer og materialer, som det af hensyn til sikkerheden eller sundheden er vigtig at få fjernet fra huden eller hindre spredning.
  •  Fysisk anstrengende arbejde eller vådt arbejde, f.eks. hvor servicemedarbejderen udfører renovation eller anvender bekæmpelsesmidler.
  •  Omklædning til arbejdsbeklædning.
  • 1 brusebad pr. 10 personer er passende.

Hvor arbejdstøj er særligt udsat for forurening, f.eks. ved brugen af bekæmpelsesmidler, skal det opbevares adskilt fra gangtøj, enten i et ekstra skab til hver eller i en særlig garderobeafdeling for arbejdstøj (skabe eller stanggarderobe).

Omklædningsrum skal kunne opvarmes og udluftes og skal holdes rene. Vådt arbejdstøj skal kunne tørres, inden det skal bruges igen.

Håndvaske
Der skal være et passende antal håndvaske.

Er arbejdet ikke særligt tilsmudsende, og der ikke arbejdes med giftige eller sundhedsfarlige stoffer, bør der være 1 håndvask pr. 5 medarbejder.

Er der risiko for forurening med smittefarlige materialer eller tilsmudsende, og arbejdes der med giftige eller sundhedsfarlige stoffer, bør der være mindst 1 håndvask pr. 3 personer.
Der skal være koldt og varmt vand og sæbe ved håndvaskene. Kan forurening af huden ikke fjernes med almindelig sæbe, skal der også findes egnede hudrensemidler.

Toiletter
Der skal være et tilstrækkeligt antal toiletter, der er passende placeret.

Der skal være mindst 1 toilet for hver 15 personer. Toiletterne skal holdes rene, og der skal være håndvaske i nærheden af toilettet eller i forrummet.

Der må ikke være adgang direkte fra spiserum eller arbejdsrum til toiletterne.

Spiseplads
Der skal være passende plads til spisning i spiserum eller arbejdsrum, hvis der er forsvarlige hygiejniske forhold.

Man skal kunne varme mad og drikke. Medbragt mad og drikke skal kunne opbevares sundhedsmæssigt forsvarligt, f.eks. i køleskab.

Særlig spiseplads skal indrettes, når der i almindelighed er beskæftiget mere end 3 medarbejder samtidig og/eller, hvis der ved tilsmudsende arbejde ikke klædes om inden spisning.

Der skal være et tilstrækkeligt antal borde og siddepladser med ryglæn i forhold til antallet af medarbejdere.
Spiserummet skal fremtræde lyst, venligt og hygiejnisk forsvarligt, og det skal holdes rent. Vinduer skal sidde, så man kan se ud.

Gulvarealet bør være 1 m2 pr. spiseplads (dog mindst 7 m2 i alt) og rumhøjden mindst 2,20 m.

Spiserummet kan anlægges i kældre med dagslysadgang, hvis bygningsreglementets krav til spiserum er opfyldt.

dfsfsfsf

Skiftende arbejdssteder

Reglerne for skiftende arbejdssteders indretning gælder, når medarbejdere udfører arbejde uden for arbejdsgiverens bedriftsområde.

Det kan være arbejde på fremmed virksomhed, f.eks. med reparation af maskiner, arbejde i private hjem, arbejde på offentlige steder, f.eks renholdelse og vedligeholdelse af gader mv.

Til forskel fra arbejde på faste arbejdssteder kan arbejdsgiveren ved arbejde på skiftende arbejdssteder vælge at efterleve forpligtelser vedrørende velfærdsfaciliteter på en af følgende 3 måder:

  •  Velfærdsfaciliteterne etableres på arbejdsstedet eller i umiddelbar nærhed af dette.
  •  Faciliteterne etableres i skurvogn.
  •  Faciliteterne stilles til rådighed på et af arbejdsgiveren anvist samlingssted. Med hensyn til toilet skal medarbejdere have anvist toilet af forsvarlig hygiejnisk standard i passende nærhed af arbejdsstedet
  • (ca. 10 minutters transporttid).

Toilet skal findes inden for en transporttid på ca. 10 min. Ved transport over store afstande, hvor dette ikke er muligt, kan der henvises til offentlige toiletter på strækningen.

Arbejdsgiveren skal dog sikre sig – og føre kontrol med – at der er en forsvarlig hygiejnisk standard.

Rygning

Lov om røgfri miljøer forbyder som hovedregel rygning inden- dørs på arbejdspladser.

Formålet med loven er at udbrede røgfri miljøer med henblik på at forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning og forebygge, at nogen ufrivilligt kan udsættes for passiv rygning.

Lov om røgfri miljøer indebærer følgende:

Krav om at der skal udarbejdes en rygepolitik
 

En rygepolitik skal opfylde følgende betingelser for at være lovlig:

  •  Den skal være skriftlig.
  •  Den skal være tilgængelig for alle medarbejdere.
  •  Den skal indeholde oplysninger om, hvorvidt man må ryge på arbejdspladsen og i givet fald, hvor der må ryges.
  •  Den skal indeholde oplysninger om konsekvenserne af at overtræde virksomhedens rygepolitik. Konsekvenserne vil være ansættelsesretslige bestemmelser.
  •  Den skal være i overensstemmelse med lovens regler.

E-cigaretter

Der skal ligeledes udarbejdes en politik for E-cigaretter. De 2 politikker kan med fordel lægges sammen.

Undtagelse til forbud mod rygning på indendørs arbejdspladser

Den enkelte arbejdsplads kan beslutte, at der må ryges følgende steder:

  •  I arbejdslokaliteter der alene tjener som arbejdsplads for én person ad gangen.
  •  I rygerum (et særligt lokale med gode udluftningsmuligheder eller ventilation). Rygerummet må ikke tjene som gennemgangsrum, og det må ikke indeholde funktioner som anvendes af andre.
  •  I rygekabiner (en fritstående enhed med udluftnings- eller ventilationssystem).

Hvis der er rygerum eller rygekabiner på arbejdspladsen, skal der sættes et skilt op, der advarer om, at det er sundhedsskadeligt at indånde tobaksforurenet luft. Sundhedsstyrelsens skilte, der har form af klistermærker, kan bestilles gratis på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Henvisninger

  • At-vejledning A.1.13. Velfærdsforanstaltninger på faste arbejdssteder
  • At-meddelelse 1.03.1. Velfærdsforanstaltninger ved skiftende arbejdssteder
  • Sundhedsministeriets bekendtgørelse; Lov om røgfri miljøer