Samarbejde med eksterne håndværkere og andre leverandører

Samarbejde med eksterne håndværkere og andre leverandører

Når håndværkere og andre leverandører udefra skal arbejde i virksomheden, skal de rette sig efter reglerne her.

De skal samtidig rette sig efter de regler, som deres egen virksomhed har givet om arbejdets udførelse.
Arbejdsmiljøorganisationen bør sikre, at eksterne håndværkere og andre leverandører, der kommer ind på virksomheden, får et tilstrækkeligt kendskab til de lokale regler, således at arbejdsskader og sundhedsskadelige belastninger forebygges.

Den bedste måde at sikre, at eksterne håndværkere og andre leverandører overholder reglerne er at udarbejde en kort og præcis skriftlig vejledning, som udleveres og introduceres til dem når de kommer.

Det kan herudover være nødvendigt at give en særlig instruktion til den eksterne håndværker/leverandør ved særlige opgaver, der ikke er dækket tilstrækkeligt ind af vejledningens tekst.

Tænk også egne medarbejdere ind ved instruktionen af den eksterne, således at de ikke kommer til skade på grund af dennes handlinger.

Lejer eller låner en virksomhed medarbejdere fra en anden virksomhed, har den virksomhed, der modtager de medarbejdere det fulde ansvar for deres sikkerhed. Inden påbegyndelsen af beskæftigelsen skal virksomheden fortælle den virksomhed, der afgiver de medarbejdere,

  •  hvilket fagligt niveau og hvilke kvalifikationer, som er nødvendige hos de medarbejdere
  •  eventuelt krav om helbredsattester
  •  om arbejdets særlige art, herunder eventuelle risici.

Den anden virksomhed skal videregive disse oplysninger til de medarbejdere der bliver lejet eller lånt ud.

HENVISNINGER:

  • Arbejdstilsynets bekendtgørelse om arbejdets udførelse
  • Arbejdstilsynets bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed.