Rengøring og asbest

Der er særlige regler for arbejde med asbest eller arbejde der udføres i lokaler, hvor der er risiko for udsættelse for asbeststøv som f.eks. rengøring efter et renoveringsarbejde på en skole.

Det er vigtigt at slå fast, at ingen må udføre indendørs nedrivningsarbejde med asbest, uden at have lovpligtig asbestuddannelse som udbydes af AMU. Det er arbejdsgiveren, der skal afholde alle udgifter i forbindelse med uddannelsen, medmindre andet er aftalt mellem de involverede parter.

Ved andet arbejde med asbest skal medarbejderne gennemgå et særligt oplæringog instruktionsforløb med et indhold beskrevet i asbestbekendtgørelsen.

Ved rengøringsarbejde på arealer, hvor der er risiko for udsættelse for asbest, er der ikke krav til, at medarbejderne har gennemgået den lovpligtige uddannelse. De skal i stedet have et oplærings- og instruktionsforløb. Oplæring og instruktion skal indeholde viden om sikkerhed og sundhed ved udsættelse for asbeststøv, baseret på resultatet af den kemiske risikovurdering. Oplæring og instruktion skal give medarbejderen indsigt i, hvordan de i praksis udfører arbejdet, så de undgår udsættelse for asbest og spredning til omgivelserne.
Det er især indånding af asbestfibre, der udgør en risiko ved rengøring. Indånding af asbestfibre kan give anledning til følgende sygdomme:

  • Lungekræft, som typisk optræder 10-30 år efter udsættelse for asbest
  • Lungehindekræft, som typisk opstår 15-50 år efter udsættelse for asbest
  • Asbestose, som er en kronisk lungesygdom hvor lungevævet omdannes til arvæv
  • Fortykkelse af lungehinden (pleura plages). Sådanne fortykkelser kan også opstå af anden årsag og giver oftest ingen symptomer.

I sjældnere tilfælde kan der opstå kræftsygdomme i strube, mave,tarm og æggestokkene, hvis man har været udsat for asbest.

Asbest og tobaksrygning forstærker hinandens virkninger kraftigt og øger risikoen for lungekræft.

Ved forekomst af asbest i forbindelse med eksempelvis et restaureringsarbejde, vil arbejdsgiveren for det firma der forestår opgaven, videregive information til det rengøringsfirma der skal forestå en eventuel rengøring, så det bliver muligt for rengøringsfirmaet at tage de nødvendige forholdsregler ved arbejdets tilrettelæggelse og udførelse.

Ved forekomst af asbest skal arbejdsgiver anmelde arbejdet til Arbejdstilsynet, inden opgaven påbegyndes.

Asbest-huset.dk

På asbest-huset.dk kan man finde svar på følgende: 

  • Hvor findes der asbest? Hvordan ser asbest ud?

  • Hvornår skal man være opmærksom på at der måske kan være asbest?

  • Hvilke sikkerhedsforanstaltninger skal man tage, når man støder på asbest?

  • Er der den mindste mistanke om, at der er asbest i et materiale eller i en bygning, skal asbestreglerne følges.

www.asbest-huset.dk

Arbejdspladsvurdering og kemisk riskovurdering

For hvert arbejdsområde, hvor der er risiko for at blive udsat for støv fra asbest eller asbestholdigt materiale, skal den almindelige arbejdspladsvurdering (APV) udbygges med en kemisk risikovurdering. Den skal tage udgangspunkt i reglerne i bekendtgørelsen om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer, herunder for udsættelse for asbest som ved f.eks. regøring. Dette gælder for nedrivning, reparation og indkapsling af asbest og asbestholdige materialer, og hvor der i øvrigt er risiko for udsættelse for asbest som f.eks. rengøring. Den kemiske risikovurdering skal tage stilling til, hvordan og i hvilket omfang de ansatte kan blive udsat for asbeststøv, og den skal beskrive de foranstaltninger, der skal foretages for at overholde de særlige asbestregler.

De ansatte skal inden arbejdet med asbest påbegyndes have adgang til en helbredsundersøgelse og om nødvendig med regelmæssige mellemrum.
Den kemiske risikovurdering er grundlaget for arbejdsgiverens og arbejdsmiljøorganisationens planlægning af, hvordan arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

I vurderingen skal indgå følgende:

  • Asbestens og andre farlige stoffer og materialers farlige egenskaber
  • Eksponeringsgrad, -type og -varighed
  • Alle eksponeringsveje, f.eks. optagelse i eller gennem lungerne
  • Omstændighederne ved arbejdet med de farlige stoffer og materialer og mængden, der forefindes
  • Virkningen af forebyggende foranstaltninger
  • Eventuelle erfaringer fra arbejdsmedicinske undersøgelser
  • Grænseværdi for asbest 0,003 fibre/cm3

Rengøringsarbejde med asbeststøv

De ansatte skal ved enhver form for arbejde med risiko for udsættelse for asbeststøv eller asbestholdige materialer have en grundig information om de sundhedsmæssige risici, der er forbundet med arbejdet og som øges ved rygning. De ansatte skal instrueres i nødvendigheden af at undlade at ryge.

Før arbejdet skal de ansatte instrueres omhyggeligt i, hvordan arbejdet kan udføres på en farefri måde, herunder informeres om hvilke tekniske hjælpemidler og personlige værnemidler der skal bruges og om reglerne for bortskaffelse af asbestaffald.

De ansatte skal inden arbejdet med asbest påbegyndes have adgang til en helbredsundersøgelse og om nødvendig med regelmæssige mellemrum.

Husk at der er krav om skriftligt instruktionsmateriale til oplæring og instruktion ved arbejde med særligt farlige stoffer og materialer som f.eks. asbest.

Et oplærings- og instruktionsforløb skal indeholde oplysninger om:

  • Asbests egenskaber og virkninger for sundheden, herunder at rygning forstærker sundhedsfaren fra asbest
  • Materialer, der kan formodes at indeholde asbest
  • Aktiviteter, der kan medføre udsættelse for asbest og betydningen af forebyggende foranstaltninger for at formindske udsættelsen
  • Sikre arbejdsmetoder og personlige værnemidler
  • Formålet med og det rette valg af åndedrætsværn samt hermed forbundne begrænsninger og rigtig anvendelse
  • Nødforanstaltninger
  • Rengøringsprocedurer
  • Bortskaffelse af affald
  • Helbredskontrol
  • Krav til virksomheden.

Man skal benytte arbejdsmetoder og værktøj der giver mindst mulig støvudvikling. Derfor skal plader, ventilationskanaler, rørsystemer mv. nedtages så vidt muligt i hel tilstand. Våd sandblæsning og højtryksspuling er forbudt.

SKILTNING
Arbejdsstedet skal afgrænses og skiltes forsvarligt. Skilte skal udformes som gul trekant med udråbstegn og underskilt med teksten: 

“PAS PÅ. ASBESTARBEJDE. Ingen adgang for uvedkommende.”

Personlige værnemidler

Alle skal bruge personlige værnemidler i form af støvafvisende arbejdstøj og hovedbeklædning og åndedrætsværn, hvor der er risiko for udsættelse for asbeststøv. Personale, der foretager hovedrengøring, skal benytte de samme personlige værnemidler, som bruges under nedrivning.

Personlige værnemidler skal skiftes hyppigt og må ikke bæres under spisepauser. De må ikke bæres uden for det sted, hvor arbejdet med asbest eller asbestholdigt materiale foregår. Før personlige værnemidler tages af, skal de rengøres for støv. Der bør bruges filtermaske minimum klasse P2, når tøjet tages af.

Efter brugen skal personlige værnemidler kontrolleres, rengøres og anbringes på et nærmere angivet sted. Rengøringen skal foregå særskilt med udstyr egnet til formålet.

Kasserede værnemidler skal samles i støvtæt emballage og bortskaffes som asbestholdigt affald.

Når brugen af personlige værnemidler medfører fysiske eller psykiske belastninger, skal arbejdstiden nedsættes. Særligt belastende arbejde er f.eks. kravlende eller krybende arbejde i ingeniørgange og lign. og arbejde ved høje temperaturer.

ÅNDEDRÆTSVÆRN
Ved arbejde med asbest skal ansatte have udleveret et egnet filtrerende åndedrætsværn (støvmaske), uanset om luftforureningen er søgt fjernet.

Åndedrætsværn skal benyttes, hvor der er risiko for udsættelse for asbeststøv. F.eks. skal der altid benyttes egnet åndedrætsværn, hvis etablering af effektiv udsugning ikke er praktisk gennemførlig.

Åndedrætsværn skal som minimum være egnet filtermaske klasse P2. Åndedrætsværnet skal være luftforsynet ved arbejde, hvor der udvikles meget støv, eller når en person på en arbejdsdag skal arbejde mere end 3 timer i alt med åndedrætsværn. Arbejde med luftforsynet åndedrætsværn må for den enkelte person ikke overstige 6 timer pr. dag.

STØVAFVISENDE ARBEJDSTØJ
Hvor der ifølge arbejdspladsvurderingen er risiko for udsættelse for asbeststøv, skal der benyttes personlige værnemidler i form af hovedbeklædning og støvafvisende arbejdstøj. Arbejdstøjet skal bestå af en dragt, der er tætsluttende ved hals og håndled, og den skal være fremstillet af materiale, der afviser støv. Det støvafvisende arbejdstøj skal skiftes hyppigt. Det støvafvisende arbejdstøj skal efter endt brug samles i støvtæt emballage, der er tydeligt mærket med, at indholdet kan afgive asbestholdigt støv, og arbejdstøjet vaskes adskilt fra andet tøj og på arbejdsgiverens regning. Hvis der bruges éngangstøj, skal det efter brug fjernes som asbestholdigt affald.

AFFALD
Asbeststøv og støvende asbestholdigt affald, filtre og lign. skal i befugtet tilstand opbevares og bortskaffes i lukket, tæt emballage, der mærkes med oplysning om, at den indeholder asbest.