Oplæring og instruktion

Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at medarbejdere er grundigt oplært og instrueret i opgavens udførelse, inden arbejdet påbegyndes, og skal give medarbejderen indsigt i, hvordan arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlig. Specialundervisning i særlige forhold kan indgå. Der findes bl.a. AMU kurser i forskellige elementer af specialrengøring og hygiejne.

Selve instruktionen

Arbejdsgiveren har ansvar for at instruere medarbejderne om risici, og hvordan de undgås. Oplæringen skal foregå i arbejdstiden. Oplæring og instruktionen gentages regelmæssigt. Arbejdsgiveren skal afholde evt. udgifter.

Efter oplæringen er det meget væsentligt løbende at føre tilsyn med, om oplæringen og instruktionen bringes i anvendelse. Ved behov gentages instruktionerne, og der sættes ekstra fokus på at fastholde effekten. Vær opmærksom på at der i arbejdet bl.a. med særligt farlige rengøringsmidler og forhold er krav om skriftligt understøttende materiale til instruktionen.

Derudover skal medarbejderne også instrueres i generelle arbejdsforhold såsom:

  • De farlige stoffer og materialer der findes på arbejdspladsen
  • Hvordan stoffer og materialer håndteres, bruges og opbevares
  • Korrekt brug af sikkerhedsforanstaltninger. Herunder værnemidler og procesudsug
  • Sikkerhedsforanstaltninger ved uheld (f.eks. spild og brand)
  • Bortskaffelse af stoffer og materialer samt værnemidler efter endt brug.

Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at medarbejdere er grundigt oplært og instrueret i opgavens udførelse, inden arbejdet påbegyndes. 

Arbejdsmetoder

  • Håndtering af kemikalier/rengøringsmidler
  • Eventuelle anvendelsesbegrænsninger
  • Brug af tekniske hjælpemidler
  • Udluftning/mekanisk ventilation
  • Anvendelse af personlige værnemidler
  • Bortskaffelse og håndtering af affald.

Forhold der skal informeres om

Nedenfor er listet en række af forhold der skal informeres om, inden arbejdet iværksættes:

TYPEN AF ARBEJDE DER SKAL UDFØRES
Arbejdsgiveren skal informere om indholdet af selve opgaven– hvad handler opgaven om; desinfektion, bortskaffelse af inventar, bortskaffelse af medicinrester, bortskaffelse af særlig farligt affald (f.eks. PCB, skimmelsvamp), særlige rengøringsmetoder, rengøring af rum, inventar og lign. med særlig risici samt farlige rengøringsmidler identificeret i de kemiske risikovurderinger.


SÆRLIGE RISICI DER ER FORBUNDET MED ARBEJDET
Arbejdsgiveren skal informere om de særlige risici der er forbundet med opgaven herunder; lokalernes tilstand, særlig belastende forhold, såsom eksempelvis dødfundne, risiko for mikrobiel aktiviteter, risiko for særlige infektionsfare (duelort, ekskrementer), risiko for smittefare fra kanyler, risiko for ulykker (fald, løfteskader mv.), luftforurening, kloakvand, risiko for biologiske fare (skimmelsvamp), risiko for kemisk fare (PCB, asbest mv.) og ligeledes om korrekt omgang med farlige rengøringsmidler etc. for sikker håndtering, brug og opbevaring for risikominimering.


PERSONLIGE VÆRNEMIDLER
Arbejdsgiver har ansvar for at der stilles de nødvendige værnemidler til rådighed, at værnemidler lever op til de krav, der er i forbindelse med opgaven, samt at de bliver rengjort og efterset. Medarbejderne skal instrueres i korrekt anvendelse af personlige værnemidler til de konkrete forhold.


I TILFÆLDE AF UHELD
Arbejdsgiver har også ansvar for at instruere om hvad de ansatte skal gøre i tilfælde af uheld, f.eks. brand, spild af kemikalier eller lignende, samt at stille sikkerhedsforanstaltninger, f.eks. øjenskyllevæske, til rådighed. Medarbejderne skal instrueres i korrekt førstehjælp, og om hvor de kemiske risikovurderinger og sikkerhedsdatablade kan findes for yderligere information.


BORTSKAFFELSE AF AFFALD
Ved særlige regler og retningslinjer for opbevaring og bortskaffelse af affald, er det vigtigt at der benyttes tekniske hjælpemidler, der muliggør korrekt bortskaffelse, det gælder f.eks. affaldsbøtter, affaldsspande og affaldssække. Det skal ligeledes sikres, at den korrekte faremærkning anvendes. De nødvendige sikkerhedsdatablade skal være til stede på arbejdspladsen.