Den gode modtagelse
Sådan kan I sikre jer, at jeres nyansatte får en god modtagelse:
Forberedelser før
Før den nye medarbejder overhovedet træder ind ad døren, er det vigtigt, at arbejdspladsen forbereder sig grundigt.
- Der skal laves en plan for den nye medarbejder, og der skal ordnes diverse praktiske ting - som f.eks. klargøring af telefon, pc, udstyr eller arbejdsstation.
- Teamet skal orienteres om, hvornår den nye medarbejder ankommer.
- Den nye medarbejder skal selvfølgelig oplyses om mødetid, sted og evt. tøjkodeks.
På første arbejdstid
Den nye medarbejders første dag er med til at skabe et positivt og varigt indtryk af den nye arbejdsplads.
Vigtige elementer inkluderer:
- En varm velkomst,
- introduktionsmøder og rundtur samt
- gennemgang af praktiske detaljer.
I løbet af den første tid
De første uger og måneder har stor betydning for, hvordan og hvor hurtigt den nye medarbejder falder til og bliver en del af teamet.
Korrekt oplæring og instruktion er afgørende, når der skal skabes et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Instruktionerne skal blandt andet dække
- arbejdspladsvurdering,
- risikovurdering
- fysisk arbejdsmiljø og
- psykisk arbejdsmiljø.
Løbende feedback og en eventuel mentorordning kan medvirke til et optimalt forløb.
Følg op efter lidt tid
Efter nogen tid er det også vigtigt, at I tager en status på, hvordan forløbet er gået, og om der er udeståender, der skal følges op på. Samtidig kan I få input til at forbedre processen med modtagelse af nye medarbejdere hos jer.