Faktaark
Om den årlige arbejdsmiljødrøftelse

Dette er et ud af tre fakta-ark om samarbejde om sikkerhed og sundhed.
Dette er et ud af tre fakta-ark om samarbejde om sikkerhed og sundhed.
Det er arbejdsgiverens ansvar, at der hvert år gennemføres en drøftelse af virksomhedens arbejdsmiljø. Den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal bidrage systematisk og fremadrettet med arbejdsmiljø arbejde i virksomheden.
Kravet gælder alle virksomheder med ansatte.
En arbejdsmiljødrøftelse er en overordnet gennemgang af jeres arbejdsmiljø.
Ved den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal I som minimum:
Det vil være naturligt at inddrage virksomhedens APV i drøftelsen.
I små virksomheder med under 10 ansatte skal I også vurdere, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø i virksomheden.
Er I en virksomhed med arbejdsmiljøorganisation, kan I benytte den årlige arbejdsmiljødrøftelse til at tale om kompetenceudviklingsplanen for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen.
Alle de ansatte i virksomheder med under 10 ansatte skal deltage i drøftelsen sammen med arbejdsgiveren og eventuelle arbejdsledere.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal drøftelsen foregå i arbejdsmiljøorganisationen.
Det er op til den enkelte virksomhed, hvordan man vil tilrettelægge drøftelsen. Virksomheden skal dog skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted. Det kan man bl.a. gøre ved at have et dateret referat fra mødet.
Som arbejdsgiver skal du sørge for, at der bliver fulgt op på de beslutninger, der træffes ved den årlige arbejdsmiljødrøftelse.