Arbejdsmiljøorganisationens medlemmer skal holde deres viden om arbejdsmiljø ved lige. Derfor er der fastsat regler i arbejdsmiljøloven om obligatoriske og supplerende uddannelser for medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen.
Tema
Om arbejdsmiljøuddannelse
Arbejdsmiljøuddannelse
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse
- Medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen skal gennemføre en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse
- Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for tilmeldingen
- Uddannelsen varer tre dage
- Uddannelsen skal foregå hos en af de udbydere, som er godkendt af Arbejdstilsynet
- Undervisningen kan gennemføres ved fysisk tilstedeværelse eller via netbaseret kursus
- Undervisningen skal være gennemført senest tre måneder, efter arbejdsmiljørepræsentanten er valgt/arbejdslederen er udpeget.
På Arbejdstilsynets hjemmeside finder du mere om udbydere af den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse.
Supplerende arbejdsmiljøuddannelse
- Inden for de første 12 måneder efter valget skal medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen tilbydes supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til to dages varighed. Disse to uddannelsesdage skal være gennemført inden for de 12 første måneder af funktionsperioden
- De efterfølgende år skal arbejdsmiljøorganisationens medlemmer hvert år have tilbud om supplerende uddannelse svarende til 1½ dags varighed
- Formålet med den supplerende arbejdsmiljø- uddannelse er at give medlemmerne viden og kompetence, som er relevant for arbejdsmiljø- arbejdet i virksomheden
- Medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen har som udgangspunkt ikke ret til at overføre ikke udnyttede uddannelsesdage til det efterfølgende år. Der kan indgås aftale om overførsel af uddannelsesdage.
Kompetenceudviklingsplan
Som et led i arbejdet med at sikre en kvalificeret arbejdsmiljøorganisation skal du som arbejdsgiver hvert år sørge for, at der, ud fra virksomhedens arbejdsmiljøbehov, udarbejdes en kompetenceudviklingsplan for supplerende uddannelse for medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen.
Behovet for supplerende kompetenceudviklingsplaner skal drøftes i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse, hvor arbejdsgiver, arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter er samlet.