Konference

"Fra krænkende handlinger til godt kollegaskab"

Konference d. 3. okt. 2024 i Nyborg om forebyggelse af krænkende handlinger inden for hotel og restauration.

Deltag i konference om forebyggelse af krænkende handlinger inden for hotel og restauration og vis, at I ikke accepterer krænkende handlinger hos jer. 

På hoteller, barer og restauranter oplever 4 ud af 10 ansatte* hvert år at blive udsat for uønsket seksuel opmærksomhed eller chikane på arbejdspladsen. Dét viser en undersøgelse fra NFA fra 2023, der dermed placerer hotel- og restaurationsbranchen som den mest belastede i Danmark, når det kommer til krænkende handlinger.

Det er måske ikke så overraskende, vil nogle måske sige, i en branche med så meget kontakt til kunder og gæster, ikke mindst til fulde kunder og gæster.

Men undersøgelsen viser også, at krænkelserne ikke kun opstår i mødet med kunder og gæster, men i høj grad også i mødet med kolleger eller ens chef.

Dét skal vi selvfølgelig gøre noget ved, både som branche og på de enkelte arbejdspladser. Og det er det vi gør d. 3. oktober ved at inviterere alle medlemmer af arbejdsmiljøorganisationerne i branchen til konference om forebyggelse af krænkende handlinger.

*) Hotel og camping: 36,3%. Restauranter og barer: 41,2%. 

Sæt forebyggelsen af krænkelser på dagsordenen
Ét første og vigtigt skridt i forebyggelsen af krænkende handlinger på arbejdspladsen, er at få sat krænkelser på dagsordenen i arbejdsmiljøorganisationen. 

Nogle medlemmer af jeres arbejdsmiljøorganisation vil måske sige, at krænkende handlinger foregår så sjældent hos jer, at det er at gøre for meget ud af det. Men erfaringen viser, at problemer med krænkende handlinger lever i det skjulte og ofte er er en hel del større, end ledelse og arbejdsmiljøorganisation ved af. 

En effektiv forebyggelse af krænkende handlinger kræver derfor, at man som arbejdsmiljøorganisation tør tage problemet op og sætte det på dagsordenen. Det kan for eksempel ske ved, at I som det første tilmelder alle i jeres arbejdsmiljøorganisation til konferencen her d. 3. oktober. 

Så er I godt i gang. 

Send et klart signal til medarbejderne
Et andet og vigtigt skridt i forebyggelsen af krænkelser er at få sendt et klart signal til alle på arbejdspladsen, om at krænkende handlinger opfattes som uacceptable. Erfaringer viser, at alene det at italesætte, hvad for holdninger og forventninger, virksomheden har har til adfærd og omgangstone, virker forebyggende. 

På konferencen vil vi præsentere et nyt værktøj udviklet på baggrund af best practise fra en stor virksomhed, som adresserer netop dette: At få formuleret, hvilke holdninger og forventninger, der er til adfærd og omgangstone, og få dem kommunikeret klart ud til ledere og ansatte. 

Hør mere om dette værktøj ved konferencen d. 3. oktober.  

Få sat den forebyggende indsats i system
Krænkende handlinger er ikke et nemt område at arbejde med som arbejdsmiljøorganisation. 

Der kan være mange holdninger til krænkelser, og hvad der bør være acceptabelt, og når man diskuterer emnet, kan der nemt komme mange følelser i spil. Dette ændrer dog ikke på, at krænkelser er et problem, man som virksomhed bliver nødt til at forholde sig til, for at kunne tilbyde medarbejdere og ledere et godt og trygt arbejdsmiljø. 

Det er derfor vigtigt at få sat det forebyggende arbejde i system. Det kan bl.a. handle om at få defineret roller og ansvar og lavet nogle klare retningslinjer, så alle er klare over, hvem de kan gå til, og hvad de skal gøre, hvis der opstår et problem, og at bruge dialogen som værktøj og få den forebyggende indsats omsat i instruktion og daglig kommunikation i virksomheden. 

Alt det vil I kunne høre mere om ved konferencen d. 3. oktober, hvor vi har inviteret en række spændende forskere og eksperter til at sætte skarpt på problemer med krænkendelser i hotel- og restaurationsbranchen, og samtidig vil benytte lejligheden til at præsentere branchens nyeste værktøjer og materialer til forebyggelse af krænkende handlinger. 

Vi håber at se så mange fra branchen som muligt ved konferencen, der foregår på Hotel Nyborg Strand d. 3. oktober fra kl. 9-16. 

Konferencier:

  • Cecilie Beck, journalist og studievært.

Oplægsholdere:

  • Johnny Dyreborg, seniorforsker, NFA
  • Jesper Kristensen, seniorforsker, NFA
  • Liv Startheim, arbejds- og organisationspsykolog
  • Emilia van Hauen, kultursociolog
     

Program

Kl. 9.00
Registrering, Morgenkaffe og brød
Besøg udvalget BFA Service - Turismes stand med materialer
Kl. 9.45
Åbning af konference 
ved journalist Cecilie Beck og BFA Service - Turismes 
Kl. 10.10 Uønsket seksuelt opmærksomhed og chikane i hotel- og restaurationsbranchen
 
Fakta - hvordan står det til i vores branche?
Oplægsholder: Johnny Dyreborg, seniorforsker, NFA
Kl. 11.00
Stræk ben - pause
Kl. 11.10 
Fra krænkende handlinger til godt kollegaskab
- forskning i arbejdsmiljøkultur
Hør om mekanismerne bag krænkende handlinger, og hvordan man på en arbejdsplads kan arbejde med sin arbejdspladskultur med det konkrete mål at mindske forekomsten af krænkende handlinger og styrke det gode kollegaskab.
Oplægsholder: Jesper Kristiensen, seniorforsker, NFA
Kl. 12.00
Frokost 
Kl. 13.15
Metoder og værktøjer til forebyggelse af seksuel chikane på arbejdspladsen
Oplægsholder: Liv Starheim, arbejds- og organisationspsykolog
Kl. 14.20   Eftermiddagsbuffet 
Besøg udvalget BFA Service - Turismes stand med materialer
Kl. 14.40   Forståelse af unge - og deres tilknytning i branchen
    Hvad angår tidens trends og sociale tendenser i samfundet.
Oplægsholder: Emilie van Hauen, kultursociolog og foredragsholder
Kl. 15.40   Afrunding og tak for i dag

Tilmeld dig her

Det er gratis at deltage. Vær dog opmærksom på, at tilmelding er forpligtende, og at vi ved udeblivelse forbeholder os ret til at fakturere dig kr. 500. 


Personerne

Cecilie Beck

Cecilie Beck er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1997.

Hun har tidligere været ansat hos DR, hvor hun bl.a. har været med til at lave DR1-programmerne Søndagsmagasinet og Rapporten samt DR2-programmet Indefra og DR2-nyhedsudsendelsen Deadline, og hos TV2, hvor hun bl.a. har været vært for TV2 Nyhederne. magasinprogrammet Dags Dato og sundhedsprogrammet Praxis. 

Emilie van Hauen

Emilia van Hauen er en dansk kultursociolog, HD, foredragsholder, trendrådgiver og livsstilskommentator med egen virksomhed. Hun fungerer endvidere som kommentator i tv, aviser og ugeblade. Emilia van Hauen er uddannet cand.scient. soc. fra Københavns Universitet og har en HD og IAA.

Emilia van Hauen er en af landets mest efterspurgte foredragsholdere og citerede kultursociologer, hvad angår tidens trends og sociale tendenser i samfundet. Emilia formidler professionelt og humoristisk sine særdeles aktuelle foredrag på en entusiastisk og befriende måde, samtidig med hun involverer sine deltagere i dialogen og den efterfølgende debat. Det er uhøjtideligt, troværdigt og tankevækkende. Hendes specialer er diversitet, unge, køn og moderne fællesskaber.

Liv Starheim

Liv Starheim er arbejds- og organisationspsykolog, specialist ogpPh.d og har spidskompetencer inden for alle områder af det psykiske arbejdsmiljø.

Siden 1993 har Liv beskæftiget sig med psykisk arbejdsmiljø. Hun rådgiver både private og offentlige virksomheder om emner lige fra håndtering og forebyggelse af stress til vanskelige og konfliktfyldte områder på arbejdspladser som mobning, chikane, konflikter og dårligt samarbejde.

Jesper Kristensen

Jesper Kristensen er cand.scient og ph.d. og ansat som seinorforsker ved det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Jesper Kristensen interesserer sig i sin forskning for bl.a. arbejdsrelaterede mentale helbredsproblemer, risikofaktorer for arbejdsrelateret stress, psykofysiologiske målinger af stress og arbejdspladsbaserede forebyggelsesindsatser.

Johnny Dyreborg

Johnny Dyreborg er cand.techn.soc. og ph.d. og ansat som seniorforsker ved det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), hvor han bl.a. har forsket i hvorfor nogle grupper på arbejdsmarkedet, såsom unge, er mere udsatte for arbejdsulykker, hvad der virker i forebyggelsen af arbejdsulykker, hvordan virksomhedernes systematiske og konkrete arbejdsmiljøindsats kan forbedre sikkerheden på arbejdspladsen, og hvordan ny viden om arbejdsmiljøet bedst muligt kan overføres til arbejdspladserne.