Her kan du læse om hvorfor konflikter udvikler sig.
Motivgætning og misforståelser
Et vigtigt element i konfliktens udvikling er, at vi tror, vi ved, hvorfor den anden gør, som vedkommende gør. Det vil sige, vi gætter den andens motiver, hvilket kan være kilde til misforståelser – i stedet for at prøve at forstå og undersøge baggrunden for den anden parts handlinger.
Dæmonisering
Hvis konflikten får lov at udvikle sig, bliver den mere og mere fastlåst. Handlinger og beskyldninger bliver hårdere, man skaber fjendebilleder og dæmoniserer hinanden.
Konfliktspiralen - Hvordan parternes handlinger kan påvirke hinanden
To kolleger kan være uenige om fx en måde at løse en opgave på.
Den ene af kollegerne (A) fortæller sin kollega (B) at hun er uenig i den måde, B løser opgaverne på.
B oplever det som en personlig kritik, og det skaber en modstand hos B.
Derfor giver B igen med omvendt at kritisere A´s opgaveløsning.
Den handling skaber yderligere modstand hos A, og de er godt i gang med at spinde hinanden ind i en konfliktspiral.
Konflikttrappen - Hvordan en konflikt kan udvikle sig trin for trin
Man kan også illustrere den eskalerende udvikling af en konflikt med en trappe, hvor konflikten for hvert trin bliver mere og mere kompliceret at løse.
Først har man en uenighed, og på dette trin vil det oftest være let at løse konflikten.
Det afgørende trin er der, hvor parterne går fra at være uenige om en sag, til at de ser uenigheden som noget personligt. Det er meget menneskeligt, fordi vi måske føler os ramt, eller det er nemmere at forklare uenigheden med nogle personlige egenskaber, end at prøve at finde kompromiser og løsninger.
Det er, når man fortolker den andens motiver og skaber en mening for sig selv, at der er fare for, at først en part og dernæst den næste ser konflikten, som noget der udspringer af personlige egenskaber. Og personlige egenskaber kan vi jo ikke lige sådan gøre noget ved, og vi er dermed fanget i konflikten.
Konfliktskyhedstrappen - Hvordan en skjult konflikt kan udvikle sig trin for trin
Konflikttrappen side illustrerer en konflikt, der udvikler sig åbent og åbenlyst – parterne diskuterer og skændes måske på de første trin af trappen.
Men lige så ofte udvikler konflikter sig i det skjulte: To parter er uenige om en sag, men de taler ikke om det. De er konfliktsky – og det er der rigtig mange af os der er.
Udviklingen på konfliktskyhedstrappen er stort set den samme – det afgørende og konfliktoptrappende trin er der, hvor parterne prøver at skabe mening for sig selv ved at tolke den anden parts motiver.
Det udfordrende her er, at det er sværere at opdage der er en konflikt og dermed sværere at hjælpe med at få den løst.
Men konsekvenserne kan blive lige så alvorlige, fx bagtalelse og en mere skjult form for mobning som at undgå eller ignorere en person.
Bryd cirklen - kom ned ad konflikttrappen
Kunsten er altså at bryde cirklen eller stoppe opstigningen på konflikttrappen. Men hvordan gør man det?
For det første er det vigtigt at forstå konflikter og være opmærksom på, hvordan konflikter udvikler sig, herunder hvilken rolle man selv kan spille i en konflikt.
Vores måde at handle på – hver især - har en afgørende betydning for, om konflikter udvikler sig destruktivt eller konstruktivt. Men ikke alene.
Kulturen på arbejdspladsen sætter rammerne for vores muligheder som enkeltpersoner. Er det fx legitimt at være uenige, eller skal vi helst være enige om alt. Det sidste er gift for en arbejdsplads, fordi vi vil støde ind i uenigheder eller misforståelser.
Og hvis vi ikke kan snakke om det, når det sker, så udvikles og fastlåses konflikterne. Vi får en ”konflikskyheds-situation”. Måske kan vi glemme en konflikt i en periode, men hvis der så opstår en ny uenighed, aktiveres den gamle konflikt igen.
Viden, værktøjer og film om konflikthåndtering
|
|
Sådan opstår konflikter
Der er flere tilgange til, hvorfor konflikter opstår. Læs om, hvordan de opstår, og hvilke konsekvenser, forskellige tilgange har.
|
|
|
|
Typer af konflikter
Der er forskellige typer af konflikter, som i udgangspunktet bør håndteres forskelligt. Læs om de forskellige typer.
|
|
|
|
Når konflikten er opstået - sådan håndterer I
Når konflikten er opstået, er det vigtigt at sætte ind, inden den går i hårdknude. Læs om, hvad leder, medarbejder og medarbejderrepræsentanter kan gøre.
|
|
|
|
Sådan forebygger I konflikter
I kan gøre meget for at forebygge, at uoverensstemmelser udvikler sig til konflikter. Læs her, hvad leder, medarbejder og medarbejderrepræsentant kan gøre.
|
|
|
|
Film og dialogmateriale
En række små film viser forskellige konfliktsituationer. Med tilhørende dialogmateriale kan I komme i gang og komme videre med snakken om, hvordan I håndterer og forebygger konflikter netop på jeres arbejdsplads.
|
Download temaet som faktaark
Hent "Faktaark om konflikthåndtering" i en samlet PDF
En værktøjskasse til konflikthåndtering
BAR Service og Tjenesteydelser, 2013
Hen version til din branche i listen over værktøjer: bfa-service.dk/emner/psykisk-arbejdsmiljoe/konflikt-chikane-vold/konflikthaandtering
Har I brug for at pudse tonen af, BAR Transport og Engros, 2016
Hvis konflikten trapper op – værktøjer til at håndtere konflikter og forebygge mobning. Til lederen med personaleansvar, BFA Velfærd og offentlig administration, 2014
https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/5077118/hvis-konflikten-trapper-op-web-.pdf
Konflikter på arbejdspladsen, Center for konfliktløsning
https://konfliktloesning.dk/videnscenter/konflikter-paa-arbejdspladsen/
Konflikter og deres eskalering, Kapitel 2 i Konfliktmægling, Vibeke Vindeløv, Jurist- Økonomforbundets Forlag, 2004