Når en konflikt er opstået, er kunsten at bryde konflikt-
cirklen eller stoppe opstigningen på konflikttrappen. Her kan du læse, hvordan man kan gøre.
Det er vigtigt at forstå konflikter og være opmærksom på, hvordan konflikter udvikler sig, herunder hvilken rolle man selv kan spille i en konflikt. Vores måde at handle på – hver især - har en afgørende betydning for, om konflikter udvikler sig destruktivt eller konstruktivt.
Men ikke alene. Kulturen på arbejdspladsen sætter rammerne for vores muligheder som enkeltpersoner. Er det fx legitimt at være uenige, eller skal vi helst være enige om alt. Det sidste er gift for en arbejdsplads, fordi vi vil støde ind i uenigheder eller misforståelser.
Og hvis vi ikke kan snakke om det, når det sker, så udvikles og fastlåses konflikterne. Vi får en ”konflikskyheds-situation”.
Måske kan vi glemme en konflikt i en periode, men hvis der så opstår en ny uenighed, aktiveres den gamle konflikt igen.
Vigtigt med klarhed om mål og retning
Ofte tager vi det for givet, at vi har den samme opfattelse af hvordan opgaverne skal løses, og hvad der er det vigtige at prioritere. Men det er ikke sikkert og derfor kan et perspektivbytte, hvor man sætter sig ind i andres sted, være en god forebyggelse af senere misforståelser.
Det er en vigtig ledelsesopgave at skabe klarhed over mål og retning for arbejdet samt skabe mulighed for at medarbejdere med forskellige funktioner og fag får kendskab og indblik i hinandens opgaveløsning. Det kan forebygge en del konflikter samt gøre det nemmere at håndtere dem, når de opstår.
Det kan du som medarbejder gøre
-
Lyt og prøv at forstå den anden part
-
Hold dig til sagen
-
Vis interesse for den andens synspunkter og situation
-
Undgå at tolke, hvad den anden siger og mener – spørg i stedet
-
Undgå at blive personlig
-
Fokuser på nutid og fremtid (Undgå fx at bruge vendinger som altid/aldrig – forhold dig kun til den aktuelle sag)
-
Respekter den andens synspunkt – det er ikke det samme som at være enig
-
Undgå at afbryde og bebrejde.
Det kan du som leder gøre
-
Snak med hver af parterne, hver for sig, for at finde ud af, hvad konflikten handler om – lad begge få lov at komme frem med deres perspektiv, men hør også, om de selv har nogle bud på løsninger
-
Bring dem sammen, og forsøg at få dem til at finde en løsning, de begge kan bakke op om eller indgå et kompromis om
-
Hvis det ikke er muligt, må du træffe en beslutning, som skal være velbegrundet.
-
Undgå at løsningen ender med en vinder og en taber. Tal først med hver af parterne, så du kan få indblik i konflikten, og hver part får mulighed for at fortælle uden afbrydelser. Hør her, om parterne selv har nogle bud på en løsning af konflikten
-
Skab et rum, hvor hver af parterne får mulighed for at fortælle deres oplevelse og synspunkt, mens den anden part lytter. Fortæl, at den anden part får samme mulighed bagefter
-
Giv hver af parterne tid til at tænke over, hvad den anden har sagt, før de giver en tilbagemelding om, hvordan de forstår det den anden har sagt og stiller eventuelle opklarende spørgsmål
-
Undersøg sammen med parterne, hvor de er enige og hvor de er uenige
-
Undersøg, om parterne sammen kan finde en løsning på konflikten eller indgå et kompromis
-
Er det ikke muligt, kan du eller en evt. mægler foreslå et kompromis.
Det kan du som medarbejderrepræsentant gøre
Understøt, at der medieres fremfor findes vindere og tabere.
Dvs. skab forståelse og kompromisser, hvor parterne så vist muligt selv indgår i.
Viden, værktøjer og film om konflikthåndtering
|
|
Sådan opstår konflikter
Der er flere tilgange til, hvorfor konflikter opstår. Læs om, hvordan de opstår, og hvilke konsekvenser, forskellige tilgange har.
|
|
|
|
Typer af konflikter
Der er forskellige typer af konflikter, som i udgangspunktet bør håndteres forskelligt. Læs om de forskellige typer.
|
|
|
|
Konflikters udvikling
Konflikter udvikler sig hen ad vejen, og kan ende i en fastlåst situation. Læs om motivgætning og misforståelser, dæmonisering, konfliktspiralen, konflikttrappen og konfliktskyhedstrappen.
|
|
|
|
Sådan forebygger I konflikter
I kan gøre meget for at forebygge, at uoverensstemmelser udvikler sig til konflikter. Læs her, hvad leder, medarbejder og medarbejderrepræsentant kan gøre.
|
|
|
|
Film og dialogmateriale
En række små film viser forskellige konfliktsituationer. Med tilhørende dialogmateriale kan I komme i gang og komme videre med snakken om, hvordan I håndterer og forebygger konflikter netop på jeres arbejdsplads.
|
Download temaet som faktaark
Hent "Faktaark om konflikthåndtering" i en samlet PDF
En værktøjskasse til konflikthåndtering
BAR Service og Tjenesteydelser, 2013
Hen version til din branche i listen over værktøjer: bfa-service.dk/emner/psykisk-arbejdsmiljoe/konflikt-chikane-vold/konflikthaandtering
Har I brug for at pudse tonen af, BAR Transport og Engros, 2016
Hvis konflikten trapper op – værktøjer til at håndtere konflikter og forebygge mobning. Til lederen med personaleansvar, BFA Velfærd og offentlig administration, 2014
https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/5077118/hvis-konflikten-trapper-op-web-.pdf
Konflikter på arbejdspladsen, Center for konfliktløsning
https://konfliktloesning.dk/videnscenter/konflikter-paa-arbejdspladsen/
Konflikter og deres eskalering, Kapitel 2 i Konfliktmægling, Vibeke Vindeløv, Jurist- Økonomforbundets Forlag, 2004