Deltag i konference om forebyggelse af krænkende handlinger inden for hotel og restauration og vis, at I ikke accepterer krænkende handlinger hos jer.
På hoteller, barer og restauranter oplever 4 ud af 10 ansatte hvert år at blive udsat for uønsket seksuel opmærksomhed eller chikane på arbejdspladsen. Dét viser en undersøgelse fra NFA fra 2022, der dermed placerer hotel- og restaurationsbranchen som den mest belastede i Danmark, når det kommer til krænkende handlinger.
Det er måske ikke så overraskende, vil nogle måske sige, i en branche med så meget kontakt til kunder og gæster, ikke mindst til fulde kunder og gæster.
Men undersøgelsen viser også, at krænkelserne ikke kun opstår i mødet med kunder og gæster, men i lige så høj grad også i mødet med kolleger eller ens chef.
Dét skal vi selvfølgelig gøre noget ved, både som branche og på de enkelte arbejdspladser. Og det er det vi gør d. 3. oktober ved at inviterere alle medlemmer af arbejdsmiljøorganisationerne i branchen til konference om forebyggelse af krænkende handlinger.
Sæt forebyggelsen af krænkelser på dagsordenen
Ét første og vigtigt skridt i forebyggelsen af krænkende handlinger på arbejdspladsen, er at få sat krænkelser på dagsordenen i arbejdsmiljøorganisationen.
Nogle medlemmer af jeres arbejdsmiljøorganisation vil måske sige, at krænkende handlinger foregår så sjældent hos jer, at det er at gøre for meget ud af det. Men erfaringen viser, at problemer med krænkende handlinger lever i det skjulte og ofte er er en hel del større, end ledelse og arbejdsmiljøorganisation ved af.
En effektiv forebyggelse af krænkende handlinger kræver derfor, at man som arbejdsmiljøorganisation tør tage problemet op og sætte det på dagsordenen. Det kan for eksempel ske ved, at I som det første tilmelder alle i jeres arbejdsmiljøorganisation til konferencen her d. 3. oktober.
Så er I godt i gang.
Send et klart signal til medarbejderne
Et andet og vigtigt skridt i forebyggelsen af krænkelser er at få sendt et klart signal til alle på arbejdspladsen, om at krænkende handlinger opfattes som uacceptable. Erfaringer viser, at alene det at italesætte, hvad for holdninger og forventninger, virksomheden har har til adfærd og omgangstone, virker forebyggende.
På konferencen vil vi præsentere et nyt værktøj udviklet på baggrund af best practise fra en stor virksomhed, som adresserer netop dette: At få formuleret, hvilke holdninger og forventninger, der er til adfærd og omgangstone, og få dem kommunikeret klart ud til ledere og ansatte.
Hør mere om dette værktøj ved konferencen d. 3. oktober.
Få sat den forebyggende indsats i system
Krænkende handlinger er ikke et nemt område at arbejde med som arbejdsmiljøorganisation.
Der kan være mange holdninger til krænkelser, og hvad der bør være acceptabelt, og når man diskuterer emnet, kan der nemt komme mange følelser i spil. Dette ændrer dog ikke på, at krænkelser er et problem, man som virksomhed bliver nødt til at forholde sig til, for at kunne tilbyde medarbejdere og ledere et godt og trygt arbejdsmiljø.
Det er derfor vigtigt at få sat det forebyggende arbejde i system. Det kan bl.a. handle om at få defineret roller og ansvar og lavet nogle klare retningslinjer, så alle er klare over, hvem de kan gå til, og hvad de skal gøre, hvis der opstår et problem, og at bruge dialogen som værktøj og få den forebyggende indsats omsat i instruktion og daglig kommunikation i virksomheden.
Alt det vil I kunne høre mere om ved konferencen d. 3. oktober, hvor vi har inviteret en række spændende forskere og eksperter til at sætte skarpt på problemer med krænkendelser i hotel- og restaurationsbranchen, og samtidig vil benytte lejligheden til at præsentere branchens nyeste værktøjer og materialer til forebyggelse af krænkende handlinger.
Vi håber at se så mange fra branchen som muligt ved konferencen, der foregår på Hotel Nyborg Strand d. 3. oktober fra kl. 9-16.
Konferencier:
-
Cecilie Beck, journalist og studievært.
Oplægsholdere:
- Johnny Dyreborg, seniorforsker, NFA
- Jesper Kristensen, seniorforsker, NFA
- Liv Startheim, arbejds- og organisationspsykolog
- Emilia van Hauen, kultursociolog