Foto af: Unsplash
Tema: Stor arbejdsmængde og tidspres
Forebyggelse af stor arbejdsmængde og tidspres er en ledelsesmæssig opgave og handler om at få afstemt krav og ressourcer på arbejdspladsen.
Arbejdsopgaver kommer sjældent i en jævn strøm, enkelte opgaver kan vise sig større eller mere vanskelige end først beregnet, og der kan hurtigt opstå spidsbelastninger på grund af sygdom eller andre uforudsete hændelser. Det er derfor ikke nok at kigge på bemanding og sørge for, at de overordnede rammer er på plads. Forebyggelse af stor arbejdsmængde og tidspres skal også indarbejdes i den daglige ledelse.
12 anbefalinger til den daglige ledelse
Vi har i den forbindelse sammenfattet en liste med 12 anbefalinger til den daglige ledelse:
- Hav tydelige mål, rammer og retningslinjer. Det fjerner usikkerhed, skaber ro på de indre linjer og sikrer et bedre fokus på kerneopgaven.
- Sørg for at få afstemt forventningerne internt på arbejdspladsen. Det behøver ikke tage lang tid, men kan f.eks. ske ved et tavlemøde.
- Sørg for at få afstemt forventninger med de borgere eller kunder, der modtager jeres ydelser. Det mindsker risikoen for klager og krav, I ikke kan indfri.
- Sørg for løbende prioritering af opgaverne. Ikke alle opgaver er lige vigtige, og når tidspresset er stort, kan det være nødvendigt at prioritere de vigtigste først, frem for at prøve at nå det hele.
Læs om Prioriteringsmatrixen.
- Følg op på fordelingen af opgaver. Vurdér løbende, om der er ledige ressourcer, og om der er opgaver, som kan fordeles bedre.
- Sørg for at sætte ind på alle niveauer. Selvom forebyggelse er en ledelsesopgave, kræver et godt arbejdsmiljø, at der sættes ind på alle niveauer, fra individ og gruppe til ledelse og organisation.
Læs om IGLO-princippet.
- Giv faglig støtte og sparring. Lad ikke medarbejdere stå alene med spørgsmål og uløste problemer, men sørg for løbende faglig støtte og sparring. Det kan f.eks. være i form af gode råd, konstruktiv feedback eller anerkendelse for vel udført arbejde.
- Skab en positiv feedback-kultur, hvor feedback kan gå begge veje. Det er svært som leder at handle på information, man ikke har fået.
Læs om feedback begge veje og ledelse opad.
- Hav klare procedurer for håndtering af spidsbelastninger og uforudsete hændelser. Det kan f.eks. være underbemanding på grund af sygdom, klager fra borgere eller kunder, driftsproblemer eller lignende.
- Tag tydeligt ansvar for situationen som leder. Overlad det ikke til medarbejderne alene at finde ud af, hvad de skal gøre, når kravene er større end ressourcerne. Meld ud, hvordan situationen skal håndteres, og vis som ledelse, at I påtager jer ansvaret for de konsekvenser, der måtte komme.
- Hold øje med stressniveauet. Stress bliver ofte først opdaget, når medarbejderen melder sig syg. Ved at være opmærksomme på stressniveauet, bliver det muligt at gribe ind i tide.
Læs om Stresstrappen.
- Sørg for at inddrage arbejdsmiljøorganisationen i det forebyggende arbejde. Det sikrer et godt samarbejde omkring det psykiske arbejdsmiljø.
Tilbage til temaforside