Konflikter opfattes som farlige på mange arbejdspladser, fordi de kan være ubehagelige og svære at styre. Resultatet er ofte, at interessekonflikter, misforståelser og frustrationer ikke bliver behandlet, men får lov til at udvikle sig destruktivt og ødelægge samarbejdet.
Ved at blive gode til konflikthåndtering kan I ikke blot forbedre det psykiske arbejdsmiljø, men også vende uoverensstemmelser og interesseforskelle til en styrke.
Op og ned ad konfliktpyramiden
Man kan illustrere konflikter ved en pyramide. På nederste trin er der en uoverensstemmelse, men man kan stadig tale om det tingene. Kommer man længere op på pyramiden, har mistilliden til modparten taget over, og det er ikke længere muligt at tale om årsagen til uoverensstemmelsen, da parterne har alt for travlt med at kritisere og udtrykke deres mistillid til hinanden. På de øverste trin opgives samtale helt, konflikten slår over i åben fjendtlighed, og der er ikke længere plads til begge parter på arbejdspladsen.
Heldigvis er det også muligt at komme ned ad en konfliktpyramide. Det forudsætter selvfølgelig en accept af uenigheden, og at begge parter er villige til at finde en løsning. Når disse forudsætninger er til stede, kan parterne prøve at skabe en større forståelse af uoverensstemmelsen, det vil sige af alle de forhold, der spiller ind, fordi de af den ene eller anden grund har betydning for dem hver især. Det kræver selvfølgelig, at de er villige til at lytte til hinanden, give hinanden taletid og aktivt spørge ind til den andens bevæggrunde. Først herefter giver det mening at prøve at finde frem til en løsning, begge kan acceptere, eller for den sags skyld flere løsninger. Lykkes det, er det i princippet blot at lave en handleplan, og så er konflikten afviklet.
Få evt. hjælp udefra til at arbejde med jeres konflikter på en god måde. Det behøver ikke kun at være, hvis en konflikt er kørt fast på et trin på konflikttrappen, men kan også bruges forebyggende.
Ikke-voldelig kommunikation
En metode til at undgå uoverensstemmelser i at eskalere til konflikter, er Rosenbergs “Ikke voldelig kommunikation”, også kendt som Girafsprog. Det grundlæggende princip i girafsprog er enkelt: At afholde sig fra angreb på modparten, spørge ind til og aktivt prøve at forstå modparten og tage udgangspunkt i egne følelser og oplevelser.
Ulvesprog vs girafsprog
Girafsprog skal ses i modsætning til ulvesprog, som er det sprog, vi benytter, når vi angriber og anklager hinanden. Mens ulvesprog virker optrappende på konflikten, virker girafsprog nedtrappende.
Ulvesprog
Afbryder og lader ikke den anden tale ud. Kommer med anklager og beskyldninger. Ændrer det, den anden har sagt, og laver måske grin med den anden. Er meget fokuseret på fortiden, det vil sige på det, den anden tidligere har sagt og gjort.
Girafsprog
Lader den anden tale ud. Lytter aktivt og gengiver evt., hvad den anden har sagt. Stiller opklarende spørgsmål. Tager udgangspunkt i egne følelser og oplevelser. Er fokuseret på nutiden og fremtiden.