Foto af: Dylan Gillis/Unsplash
Tema: Stor arbejdsmængde og tidspres
Feedback er traditionelt noget medarbejdere får af deres ledere, eller i hvert fald efterspørger af deres ledere.
Mange arbejdspladser har imidlertid også fået øjnene op for, at feedback kan gå den anden vej: Fra medarbejderne til ledelse. Dette kaldes populært ofte for “ledelse opad”.
Ledelse opad giver information til at løse problemer
Feedback fra medarbejderne kan give ledelsen mulighed for at opdage problemer omkring stor arbejdsmængde og tidspres, som ellers ville gå under radaren, og sikre adgang til information, som kan være med til at løse problemerne.
Det kan handle om stort og småt:
- Bedre arbejdsgange
- manglende instruktion
- samarbejdsproblemer
- behov for ros eller kritik
- forventninger osv.
Sæt tid af til feedback
En udfordring ved feedback er tid. Det tager tid at give feedback, tid at modtage feedback og tid at håndtere og følge op på alle de mange nye informationer, som den nye feedbackkultur åbner op for.
I er derfor nødt til at give feedback en høj prioritet i planlægningen og tro på, at tiden er givet godt ud og bliver vundet tilbage i form af effektiviseringer.
Signalér villighed til at give og modtage feedback
En anden udfordring ved feedbackkultur er større forventninger til ledelsen. Medarbejdere, der giver ledelsen feedback, vil også få større forventninger til feedback fra ledelsen. De vil f.eks. vide, om informationerne de gav, kunne bruges til noget, og hvad der kommer ud af det.
Det er derfor vigtigt, at ledelsen signalerer, at de er lige så villige til at give feedback som medarbejderne.
Få positiv, struktureret feedback
Skal feedbackkulturen understøtte kerneaktiviteterne, er det derfor vigtigt at skabe positiv, konstruktiv feedbackkultur.
Der skal være klare spilleregler for, hvornår og hvordan der gives feedback, og feedbacken skal kunne indsamles og dokumenteres på en systematisk og overskuelig måde, der gør det nemt at følge op og handle på de nye informationer og forslag.
Tilbage til temaforside