Håndter vanskelige situationer med tillidsskabende ledelse
Som leder skal man til tider håndtere vanskelige situationer i det psykiske arbejdsmiljø. Det kan fx kræve særlig omsorgsfuld støtte til en medarbejder.
Her har vi samlet en række materialer med gode råd og inspiration til, hvordan du som leder med tillidsskabende ledelse kan håndtere vanskelige situationer.
Rigtig god fornøjelse!
Med venlig hilsen
BFA Service - Turisme
|
|
Social og faglig støtte
Hvad er en god kollega - og en god chef? Og hvad kan du som kollega eller chef gøre for at få en arbejdsplads, hvor samarbejdet mellem kolleger og ledelse er godt?
Det handler denne temaside om. Du finder inspiration og gode råd om metoder og konkrete, dagligdags handlinger.
|
Se temaet
|
Forandringsprocesser
Når der sker forandringer på en arbejdsplads, hvad enten det er fusioner, en ny struktur, centralisering eller decentralisering, så kommer både ledere og medarbejdere på arbejde.
I denne værktøjskasse, finder du viden og metoder, der klæder dig som leder på til at navigere under en omstillingsproces
Du får gode råd og pointer om forandringsprocesser, forandringskommunikation og ledelsesinitiativer under forandringsprocessen.
Materialet kan anvendes i alle brancher.
|
Åbn værktøjskassen
|
Den gode samtale i vanskelige situationer
At gennemføre samtaler i vanskelige situationer kan være en udfordring. Men uanset om det handler om mistrivsel, sygdom, konflikter eller andet, er det vigtigt ikke at udskyde samtaler om kritiske forhold, fordi det ofte gør dem værre og dermed vanskeligere at løse.
Denne værktøjskasse giver idéer til, hvordan samtalen forberedes, samt hvordan struktur, rammer og spørgeteknik sikrer en god gennemførelse, og hvordan samtalen følges op og afsluttes.
|
Åbn værktøjskassen
|
Jobusikkerhed
Jobusikkerhed kan være en psykisk belastning. Omstruktureringer, nedskæringer og udlicitering kan give klare signaler om, at ens job er i fare. Forandringen kan også medføre ændrede krav, som man er usikker på, om man kan klare.
Udliciteringer, nedskæringer og omstruktureringer skaber forskellige former for usikkerhed og kræver derfor forskellige former for forebyggelse.
I denne guide finder du gode råd og ideer til praktisk gennemførelse af omstrukturering, udlicitering og nedskæringer, så det sikrer størst mulig tryghed hos medarbejderne.
|
Åbn værktøjskassen
|
Fra fravær til nærvær - at arbejde systematisk med sygefravær
Sygefravær findes på alle arbejdspladser. Det er vigtigt at arbejdspladsen arbejder med forebyggelse og fastholdelse af medarbejderne, og at det indgår i arbejdspladsens arbejdsmiljøarbejde.
I denne værktøjskasse får du gode, konkrete råd til at håndtere arbejdet med sygefravær. Det gælder både indsatsen til forebyggelse af, at sygefravær opstår, og til håndtering af det sygefravær, der alligevel opstår.
Værktøjskassen kan både læses som helhed eller bruges som opslagsværktøj i det daglige arbejde med sygefravær.
|
Åbn værktøjskassen
|
|
Følger du os på facebook eller LinkedIn?
Her er der bl.a. mulighed for at stille spørgsmål til kolleger fra andre arbejdspladser og specialister i arbejdsmiljø og udveksle erfaringer og viden om forebyggelse.
Facebook:
Besøg vores Facebook her.
Linkedin:
Besøg vores Linkedin her.
|
Internet Explorer (IE):
Microsoft Edge:
|
Problemer med at se nyhedsbrevet?
Ofte hjælper det at slette cookies og cachelagring
- Tryk ”Ctrl + Shift + Delete” samtidig
- Hak af i "Midlertidige internetfiler og webstedsfiler" og "Cookies og webstedsdata"
- Tryk ”Slet”
- Luk browseren ned. Åbn igen
- Tryk ”Ctrl + Shift + Delete” samtidig
- Marker "Browserdata", "Cookies og gemte webstedsdata", "Cachelagrede data og filer" og "Faner, jeg har sat til side eller lukket for nylig"
- Tryk ”Ryd”
- Luk browseren ned. Åbn igen
|
|