Læs en web-version
BFA Service

2. december 2024

Sæt det gode arbejdsmiljø på menuen

Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen.

1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.

Sæt det gode arbejdsmiljø på menuen – det betaler sig. Det er hovedskabet fra Arbejdstilsynet, der med en ny kampagne vil udbrede konkrete løsninger og inspiration til, hvordan landets restauranter, cafeer og barer kan styrke trivslen.

Tal fra Arbejdstilsynet viser, at 1 ud af 4 i restaurationsbranchen har oplevet
diskrimination eller forskelsbehandling.

Fokus på udenlandske medarbejdere
Hver tredje medarbejder i restaurationsbranchen har udenlandsk baggrund. Derfor har kampagnen særligt fokus på, hvordan ledere og medarbejdere kan inkludere udenlandske kolleger og gøre op med ”dem og os grupperinger”.

”I Arbejdstilsynet oplever vi, at udenlandske medarbejdere, der fx arbejder som opvaskere, nogle steder er nederst i hierarkiet, og at de bliver forskelsbehandlet eller udelukket fra fællesskabet. Det vil vi gerne sætte fokus på, for sådan skal det selvfølgelig aldrig være. Uanset hvor man kommer fra, skal arbejdsmiljøet være i orden,” understreger tilsynschef Kristine Christensen.

De gode løsninger fra branchen skal bredes ud
Et vigtigt mål med kampagnen er at gøre det lettere for virksomhederne at arbejde effektivt med arbejdsmiljøet. Derfor vil Arbejdstilsynet også udbrede viden om nogle af de bedste arbejdsmiljøtiltag, som restauranter i Danmark har haft gavn af at indføre.

Tiltagene er udvalgt fra inspirationskataloget ”Mental Trivsel på Menuen”, der er udarbejdet af Norion Consult, Food Organisation of Denmark, HORESTA og
Velliv. ”Mange restauranter arbejder på at styrke trivslen, og de løsninger vil vi gerne være med til at brede ud. 

Helt lavpraktisk kan det handle om at holde en god tone, tage trivsel fast op på fællesmøder – og melde klart ud, at diskrimination, forskelsbehandling og anden nedværdigende adfærd er uacceptabelt”, fortæller Kristine Christensen.

Tryghed, tolerance og respekt
Derudover anbefaler Arbejdstilsynet vores workshoppakke "Tryghed, tolerance og respekt", der består af en række materialer om forebyggelse af krænkende handlinger, der sætter fokus på betydningen af værdier og forventninger til adfærden på arbejdspladsen. 

Arbejdsmiljøhåndbogen: "Opskrift på et godt arbejdsmiljø"
Endelig er der allerede mange gode råd at hente i de eksisterende materialer om arbejdsmiljø målrettet branchen, ikke mindst i vores håndbog "Opskrift på et godt arbejdsmiljø", der er målrettet hotel- og restaurationsbranchen. 


Læs mere
Du kan læse om Arbejdstilsynets kampagne og finde alle de gode råd på kampagnesiden her: https://at.dk/arbejdsmiljoe-paa-menuen

 

 

Med venlig hilsen,

BFA Service - Turisme.​

Se hvordan

www.bfa-service.dk Send til en kollega Tilmeld nyhedsbrev
BFA Service - Turisme
er en del af Branchefællesskab for Arbejdsmiljø (BFA) transport, service-turisme og jord til bord.