Viden, metoder og opgaver til håndtering af høje følelsesmæssige krav i arbejdet
Det sætter høje følelsesmæssige krav at skulle rumme og navigere i andre menneskers følelser, mens man udfører sit arbejde. I erhverv, hvor kontakten med borgere og klienter udgør en stor del af arbejdet, kan de høje følelsmæssige krav derfor føre til kontakttræthed, udbrændthed og en forråelse af det psykiske arbejdsmiljø, hvis der ikke bliver grebet ind i tide. Det er derfor vigtigt at vide, hvordan man forebygger og håndterer høje følelsesmæssige krav.
På siden her har vi samlet baggrundsviden, metoder og 12 konkrete opgaver til håndtering af høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
Siden er tænkt som en værktøjskasse og kan bruges på mange måder: I forbindelse med supervision af grupper, til gennemførelse af workshops og lignende i virksomheden eller arbejdsmiljøorganisationen, og individuelt til selvstudie af ledere, medarbejdere eller andre interesserede.
Se video
Introduktion til temasiden ved organisationspsykologerne Tina Mulvad Jørgensen og Didde Eckberg Larsen fra Human House.
HØJE FØLELSESMÆSSIGE KRAV
Hvad er høje følelsesmæssige krav?
Høje følelsesmæssige krav på arbejdet opstår, når vi i kontakten med borgere, kunder eller klienter skal
- sætte os ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd,
- håndtere eller skjule egne tanker eller følelser imens,
- tilpasse vores kommunikation eller adfærd til situationen.
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet kan udgøre en sundhedsrisiko og for eksempel føre til kontakttræthed, og i værste fald til udbrændthed, hos den enkelte medarbejder.
Når vi skal vurdere, om høje følelsmæssige krav udgør en risiko for den enkelte medarbejder, bør vi både kigge på omfanget - hvor mange timer medarbejderen arbejder tæt på mennesker - og på graden af følelsmæssige krav, altså hvor udfordrende kontakten med disse mennesker er.
Der kan her være stor forskel dels fra branche til branche, men også fra medarbejder til medarbejder.
En frisør kan for eksempel godt have et større omfang af tæt kontakt med mennesker i sit arbejde end en politibetjent, men politibetjenten vil typisk i sin kontakt med mennesker komme ud for mere udfordrende situationer.
I begge tilfælde er det arbejdsgivers pligt at sørge for, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt for den enkelte medarbejder, både på kort og lang sigt.
FØLELSER OG FØLELSESREGULERING
Følelser og følelsesregulering i arbejdet med mennesker
"Følelser smitter", siger man. Og det er der en god grund til.
Vi mennesker er designet til at mærke hinandens følelser. Når vi iagttager et andet menneske, bliver de såkaldte spejlneuroner i vores hjerne aktiverede, og vi kommer til at mærke de samme følelser, som vi iagttager hos den anden.
Det er denne egenskab som gør, at vi kan leve os ind i andre mennesker følelser og reagere på dem. Det er imidlertid ikke en egenskab, vi kan slå fra. Det er ikke kun glade og positive følelser, vi bliver "smittet" med og reagerer på, når vi er i tæt kontakt med mennesker på jobbet, men også tunge og svære følelser som sorg, frustration og vrede.
Opgave 3:
Opdag hvordan følelserne påvirker dig!
Skru op og ned for dine følelser
Selvom vi ikke kan slå følelserne fra, kan vi skrue op og ned for dem.
Følelser opstår i samspil med vores tanker, vores krop og vores adfærd, sådan som det er vist i den kognitive model.
Ligesom følelserne spiller ind på vores tanker, vores kropslige reaktion og på vores adfærd, spiller hver af disse elementer også ind på følelserne.
Det er derfor muligt at regulere følelserne og påvirke den måde, vi reagerer på på en følelsesladet situation.
Den kognitive model med de fire elementer, der påvirker hinanden og vores følelsesregulering:
- TANKER: Hvilke tanker har du i situationen? Bringer de noget godt med sig? Er det mulighed for andre, mere positive tanker?
- FØLELSER. Hvilke følelser får du, når du møder den type borgere/kunder? Hvor kommer følelserne fra, hvad hænger de sammen med? Mind dig selv om, følelserne godt må være der, også de ubehagelige som vrede og tristhed.
- KROP: Hvad gør din krop, når du udsættes for høje, følelsesmæssige krav? Hvad kan bringe dig tilbage i balance? (F.eks. motion, søvn)
- ADFÆRD. Hvad gør du i situationen? Hvad er godt at gøre? Hvilke handlinger hjælper dig? (F.eks. sige det højt, tale med en kollega...)
Opgave 4:
Reaktioner på en følelsesladet situation
Opgave 8:
Hvordan får jeg min krop til at falde til ro? - Mindfulnessopgave
Find den rigtige balance
I arbejdet med mennesker er det vigtigt, at vi kan regulere vores følelser og tilpasse vores følelsesmæssige engagement, så vi hverken bliver for distancerede eller lader os overvælde af følelserne.
Har vi problemer med følelseregulering, kan det både komme til udtryk i underengagement og i overengagement.
Ved underengagement holder vi afstand til følelserne, som bliver fremmede for os. Vi benægter og undertrykker dem både indadtil og udadtil, og vi kan komme til at føle os apatiske og følelsestomme.
Ved overengagement er vi i kontakt med følelserne, men bliver overvældet af dem og har problemer med at få dem til at falde til ro og styre deres indflydelse på vores handlinger.
At kunne reagere professionelt
Følelsesregulering er en af de vigtigste kompetencer for at kunne reagere professionelt i en følelsesladet situation. Følelsesregulering handler om både at kunne håndtere svære følelser, og samtidig sørge for, at der balance i egne følelser og en konstruktiv relation og kontakt til omgivelserne.
Heldigvis kan de fleste skrue op og ned for deres følelser, alt efter hvad der er brug for. I nogle situationer vil der være brug for at "zoome ind" på følelserne, mærke grundigt efter, undersøge dem og reflektere over dem. I andre situationer vil der være brug for "zoome ud" og lægge afstand til dem, for fortsat at kunne fungere professionelt.
Opgave 5:
Hold balancen og undgå over- og underengagement
Opgave 6:
Reguler følelserne - hvornår skruer du/I op og ned ned?
Empati og medfølelse i arbejdet med mennesker
Når vi har balance i egne følelser, kan vi bruge vores følelser konstruktivt i arbejdet med mennesker gennem empati, sympati og mentalisering.
- Empati: Er evnen til at genkende og forstå andres følelser. Beskrives ofte som evnen til at sætte sig i andre sted.
- Sympati: Er evnen til at have og vise positive følelser over for et andet menneskes handlinger eller det, et andet menneske står for. Sympati bygger på evnen til empati.
- Mentalisering: Er forståelsen for både eget og andre menneskers følelseliv, og hvordan vi gensidigt påvirker hinanden. Når vi mentaliserer, forstår vi egen og andres adfærd ud fra blandt andet følelser, tanker, behov, mål og årsager.
Når vi er påvirket af stærke negative følelser, nedsættes vores evne til at udvise empati, medfølelse og kunne mentalisere.
Opgave 7:
Når empati og medfølelse crasher
KRYDSPRES OG MORALSK STRESS
Hvad er krydspres og moralsk stress?
- Krydspres opstår, når vi oplever modsatrettede krav eller dilemmaer, som er svære at løse. Krydspres fører ofte til passivitet, da vi ved at være passive kan udsætte eller undgå det ubehagelige.
- Moralsk stress opstår, når vi oplever, at vi ikke kan handle og udføre vores arbejde ud fra egne værdier og moralske overvejelser. Det kan for eksempel være økonomi, politiske beslutninger eller lovgivning, som står i vejen. Det giver ubehag og er en belastning på sigt.
Hvad er kontakttræthed?
Når vi på arbejdet er meget i kontakt med mennesker, kan vi udvikle kontakttræthed, som er en oplevelse af at være tynget af det, vi ser, hører og mærker på arbejdet.
Kontakttræthed viser sig ved mindre overskud til at se mennesker uden for arbejdet, hvilket i privatlivet kan gå ud over for eksempel børnene eller ens ægtefælle.
Kontakttrætheden er ofte kortvarig. Det er dog vigtigt at reagere på den med forebyggelse, så den ikke bliver en vedvarende tilstand.
Når kontakttræthed fører til udbrændthed
Hvis kontakttræthed ikke løbende bliver forebygget, kan den udvikle sig til en vedvarende tilstand og med tiden føre til udbrændthed.
At kontakttrætheden er blevet en vedvarende tilstand, viser sig bl.a. ved, at den ikke går væk efter et par nætters god søvn eller lidt ekstra fritid, og at vi forandrer os og for eksempel bliver mere alvorlige.
Udbrændthed er en behandlingskrævende tilstand, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på kontakttræthed i det forebyggende arbejde, så I kan handle allerede på tidlige tegn.
Vigtige elementer i forebyggelsen af kontakttræthed er blandt andet kollegial støtte og supervision.
Udbrændthedens årsager
Udbrændthed kan opstå, når vi over en længere periode oplever, at det er svært eller umuligt at håndtere de følelsesmæssige krav, som kontakten med borgere/kunder giver.
Et stort personligt engagement med høje krav til sig selv kan spille negativt ind, og det samme kan krav fra ledelse og borger/kunder.
Ofte opstår udbrændthed, når der hersker et misforhold mellem krav, ressourcer og indflydelse i arbejdet, og når der ikke bliver sat ind i tide med forebyggelse tiltag i form af for eksempel faglig og sociale støtte.
Typiske symptomer på udbrændthed
- Følelsmæssig udmattelse. Du orker ikke længere at forholde dig til andre menneskers problemer.
- Negative og kyniske holdninger og følelser over for de mennesker, du skal hjælpe.
- Mindre selvværd og arbejdsevne.
- Færre personlige ressourcer at trække på, som for eksempel viden, erfaringer eller evne til empati.
Udbrændthed opstår ikke fra den ene dag til den anden, men udvikler sig gradvist. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på tegnene på tiltagende udbrændthed, så I kan gribe ind i tide.
Udbrændthed udvikler sig gradvist
- Engagement. Du er engageret, betragter dit arbejde som meningsfulgt og opnår gode resultater ved en ihærdig indsats.
- Tvivl. Du oplever tvivl og modstridende følelser over for dele af arbejdet. Du har sværere ved at nå de resultater, du gerne vil opnå, og de dårlige resultater plager dig. Måske har du konflikter med ledelsen om mål og kvalitet.
- Frustration. Du er frustreret over dit arbejde og bliver nemt ramt af en følelse af magtesfuld. Du er udmattet og forsøger at spare på energien ved at skrue ned for kontakten udadtil. Du føler dig mislykket, isoleret, nedstemt og pessimistisk til mode og mærker måske også fysiske symptomer.
- Meningsløshed og tilbagetrækning. Du har opgivet håbet om at nå dine mål. Du har givet op, er deprimeret og ramt af en følelse af meningsløshed. Du skruer endnu mere ned for kontakten udadtil.
- Apati og kynisme. Du føler ikke, at dit arbejde eller din indsats på arbejdet giver mening. Du lægger følelsmæssig afstand til både arbejde og familie og er præget af apati og kynisme.
Opgave 11:
Forebyg udbrændthed
Hvad er forråelse?
Forråelse er en overlevelsesstrategi, som vi bruger, når vi udsættes for høje følelsesmæssige krav, og som bl.a. kendetegner sig ved, at vi flytter problemerne væk fra os selv og over på andre. "Det er dem, den er gal med!", tænker vi.
Forråelsen er "smart", fordi den beskytter os og dæmper følelsen af afmagt ved at stå i det svære. Den fører dog også til, at vi slukker for empatien, bliver ligeglade, kyniske, hårdhudede og distancerede og føler det logisk at behandle andre dårligt og måske endda krænkende.
Når forråelse flytter ind i arbejdskulturen
Forråelse findes i forskellige grader på tværs af brancher. Den kan være mere eller mindre synlig og erkendt.
Forråelse kan flytte ind i arbejdskulturen i form af en hård tone og en rå adfærd og jargon. Det kan f.eks. ske i miljøer, hvor der stilles høje krav til hurtig feedback, og hvor der er store risici i arbejdet eller opstår mange "alt-eller-intet"- situationer med behov for at træffe hurtige beslutninger.
Reflektér og tal om forråelsen
Uanset hvilken grad forråelsen findes i på din arbejdsplads, bør I reflektere over niveauet af forråelsen og finde en måde at italesætte problemet på.
Forråelse kan være tabubelagt og svært at tale om. Forklaringen kan være, at der er en fastlåst forståelse af, hvad der er det ’rigtige’ eller ’forkerte’ at sige – og så bliver intet sagt.
Tips og gode råd
- Bliv bevidste om, hvornår jeres arbejde stiller høje følelsesmæssige krav.
- Lær at kende tegnene på kontakttræthed, forråelse og udbrændthed og reagér med forebyggende tiltag.
- Sørg for introprogram/efteruddannelse til medarbejderne, så de føler sig klædt på til at håndtere direkte og indirekte følelsesmæssige krav. Viden i sig selv beskytter!
- Tal med kollegaer og andre om tegn på ubalance og behov for hjælp og støtte.
- Overvej forebyggende organisatoriske handlemuligheder og eventuelt også ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og fordelingen af belastning.
- Tag jævnligt temperaturen på de høje følelsesmæssige krav i arbejdet - individuelt og i grupper
- Sørg for, at der er rum og tid til at tale om det, der påvirker på arbejdspladsen - evt. gennem supervision. Kontakttræthed viser sig ved mindre overskud til at se mennesker uden for arbejdet, hvilket i privatlivet kan gå ud over for eksempel børnene eller ens ægtefælle.
Gode bøger, artikler og andre kilder til viden
- Brinkmanns Briks: Bliver man ond af at være sød?
- Deal & Kennedy: Corporate Cultures – the rites and rituals of the corporate life. Perseus Books, 1982.
- Frostholm, P. H., & Rauff Krøyer, T. (2018). "Man må kunne tage noget lort!" - Om humor, jargon og øgenavne som maskuline fællesskabsmarkører på et værksted befolket af mænd. Tidsskrift for arbejdsliv, 2(Juni 2018), 25-39. [2].
- Høgsted, Rikke : Grundbog i Belastningspsykologi, Forebyggelse af primær og sekundær traumatisering ved psykisk krævende arbejde, Forlaget Ictus, 2021
- Hagelquist, Janne Østergaard; Mentaliseringsguiden, Hans Reitzel 2015
- Isdal, Per, Medfølelsens pris, Akademisk forlag 2018
Opgavesamling
-
med metoder til håndtering af høje følelsmæssige krav i arbejdet
Se også
-
Film og dialogmateriale til forebyggelse af konflikter, trusler og vold.
-
Seks videoforedrag og artikel om forebyggelse og håndtering af vold, trusler og digital chikane.
-
En genvej til trivsel på arbejdspladsen. Temaside med inspiration og gode råd.